کد مطلب:46335
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:61
انتقام براي تشفي قلب و خاطر است . در حاليكه خداوند قلب و خاطر و احساس نداردچگونه قرآن انتقام را به خداوند نسبت داده است 000 ان اللّه عزيز ذو انتقام ( ابراهيم / 47 )
پاسخ اين پرسش بر اساس دو مبنا به دو صورت است . مبناي اول كه مبناي مجازات و ثواب و عقاب باشد , پاسخ اين است كه انتقام دوگونه است , فردي و اجتماعي . انتقامي كه براي تشفي قلب و خاطر است انتقام فردي است و خداوند چنين انتقامي ندارد . اما انتقام اجتماعي كه در حقيقت مربوط به حقوق اجتماعي و درباره اين پرسش اجتماع اسلامي , اسـت ربـطي بـه تـشـفي خاطر نداردبلكه جزو قوانين و مقررات پذيرفته شده است كه بايد اجرا گردد . امـا بـر اسـاس مـبـنـاي دوم كـه مـبـنـاي نتايج اعمال باشد , در حقيقت انتقام نتيجه طبيعي و صورت واقعي اعمال است و بر اين اساس نيز هيچ ربطي به تشفي خاطر و قلب ندارد .
تفسير الميزان ج 12
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.